یکی از مهمترین چالش هایی که در زندگی افراد وجود دارد، مدیریت زمان می باشد. گاها اشخاص از اینکه وقت کافی برای انجام کارهایشان ندارند، شکایت می کنند. اما باید به این نکته نیز توجه شود که، آن ها همان تعداد ساعتی را در اختیار دارند که بقیه افراد دارند.
مسئله مهمی که باعث افزایش یا کاهش کارایی فرد شود، مدیریت زمان می باشد. بعضی اشخاص به اشتباه بر این باورند که مدیریت زمان یعنی انجام دادن تمامی کارها در یک روز. این باور کاملا اشتباه است!
استفاده از تکنیک های مختلف مدیریت زمان، به معنی ساده سازی هرچه بیشتر امور، انجام سریع آن ها و کاهش استرس می باشد. در ادامه این مقاله به بررسی انواع مختلفی از تکنیک های مدیریت زمان پرداخته می شود.
مدیریت زمان چیست و چه تکنیک هایی دارد؟
در پیش تر، به اینکه مفهوم اصلی در مدیریت زمان چیست، اشاره شد. در این قسمت، هدف، بررسی طلایی ترین روش هایی است که می توان در جهت، بهتر مدیریت کردن زمان، از آن ها استفاده کرد. این موارد عبارت است از:
-
یاد بگیرید “نه” بگویید!
منظور از نه گفتن چیست؟ فرض کنید شما در بازه 3 ماهه برای خودتان هدف هایی را مشخص کرده اید و به آن ها متعهد هستید. طبیعتا رسیدن به این هدف ها نیازمند زمان است. حال در این بازه، ممکن است برای شما فرصت های دیگری جهت رشد فردی به وجود بیاید، اما لازم است تا به آن ها جواب منفی دهید.
هدف این است که شما تنها تعهداتی را انجام دهید که در یک زمان مشخص از پس آن ها برمی آیید. رسیدن به چنین مرحله ای، می تواند تحولات بسیار بزرگی را در زندگی شما ایجاد کند.
-
تاثیر خواب در مدیریت زمان
چند ساعت در روز می خوابید؟ 8 ساعت؟ کمتر یا بیشتر؟ عده ای از افراد بر این باورند که با کمتر کردن میزان خوابشان، قادر خواهند بود کارهای بیشتری را به کارایی بالا انجام دهند. اما این کار، نه تنها کارایی فرد را به شدت کاهش می دهد، بلکه تمرکز فرد نیز کمتر می شود و از کیفیت زندگی کاسته می شود.
مطالعاتی بسیار زیادی در میزان ساعت خواب انجام شده است. 8 ساعت استراحت، عددی است که افراد متخصص در این زمینه پس از تحقیق های بسیار زیادی به آن رسیده اند که مغز و بدن انسان، به این میزان ساعت احتیاج دارد.
-
اولویت بندی کارها
می توان گفت، طلایی ترین قانون در مدیریت کردن زمان، اولویت بندی کردن آن ها می باشد. معمولا در هر روز، آن کارهایی که از اهمیت بیشتری برخوردارند را شناسایی کنید و تلاش کنید تا قبل از کارهایی دیگرتان، آن ها را انجام دهید.
زمانی که مهمترین کارهای روز خود را به پایان رساندید، تا میزان زیادی از شدت استرس و دغدغه های ذهنی شما کاسته می شود. و برای انجام بقیه امور مشکلی نخواهید داشت.
-
به تمام کارهایتان فکر نکنید!
یکی از مخرب ترین مواردی که می تواند باعث کاهش اراده شود، فکر کردن به تمامی کارهایی می باشد که می بایست در یک روز انجام شود. همانطور که در قبل تر توضیح داده شد، اولویت بندی کارها می تواند این مشل را برطرف کند.
جمع بندی
با توجه به موارد گفته شده در ارتباط با تکنیک های مدیریت زمان، مشخص می شود که استفاده از آن ها می تواند تاثیرات بسیار مطلوبی در انجام امور داشته باشد. البته ناگفته نماند که روش های دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما در این راستا کمک کنند، مانند: استراحت کردن مابین کارها، قرار دادن محدودیت زمانی برای انجام امور، رعایت کردم میزان وقت سپری شده در فضای مجازی و لذت بردن از تعطیلات آخر هفته.
اگر روش دیگری را می شناسید در قسمت کامنت با ما مطرح کنید.
0 پاسخ به "معرفی تکنیک های مدیریت زمان"